Demoniczne Samce
"99% z naprawdę przerażającego gówna tego świata zostało wszczęte, ustanowione, popełnione lub kontynuowane przez mężczyzn." George Carlin

Jak zorientować się w terenie bez zmiany płci? 5:0 dla gender.

Etykiety: ,
Pamiętam pewien test płci mózgu, jaki miałem okazję wykonać na sobie dawno, dawno temu. Test, podobnie jak wszystkie tego typu rzeczy, opierał się na czystych stereotypach płciowych. Jednym z nich jest to, że mężczyźni lepiej od kobiet orientują się w terenie, ponieważ mają wyższą tzw. inteligencję przestrzenną (spatial). Każdy z nas słyszał o tym zapewne wielokrotnie. 

Test oczywiście oblałem, bo okazało się, że mój mózg jest typowo kobiecy. No cóż, najwyraźniej jestem dziwadłem, taką kobietą z brodą, o co ostatnio mnie oskarżono. Pocieszam się jedynie tym, że androgeniczne osoby są bardziej kreatywne (Weinstein & Bobko, 1980), mają wyższą inteligencję emocjonalną (Guastello & Guastello, 2003), a sfeminizowani nastolatkowie radzą sobie lepiej w niektórych zadaniach matematycznych i przestrzennych (Signorella & Wesley, 1986). A może chodzi raczej o to, że osoby, które nie utożsamiają się do końca z rolami kobiety lub mężczyzny, osiągają po prostu pełny potencjał kognitywny?

Mamy sporo dowodów na to, że stereotypy płciowe wpływają np. na zdolności matematyczne a także na umiejętności przestrzenne. Umiejętność obracania figur w wyobraźni stanowi nieodłączny element uznawanych testów na inteligencję. Przez długi czas sądzono, że jest to umiejętność wrodzona, część tzw. inteligencji płynnej. Jednakże ostatnio sporo badań zaprzeczyło tej hipotezie. 



Męskie niemowlaki wydają się mieć przewagę w wykonywaniu obrotów obiektami w wyobraźni (Moore & Johnson, 2008). Wiele podobnych, pojedynczych badań przyjmowane jest bardzo hurraoptymistycznie przez przeciwników gender, np. wielu neuronaukowców. Jednakże ich zasięg wciąż nie pozwala na wyciąganie dalekich wniosków, jak niektórzy by chcieli.

Przewaga mężczyzn w inteligencji przestrzennej wydaje się maleć z czasem. Meta analiza z 1985 roku wykazała dużą przewagę mężczyzn, d=0,73 (Linn & Petersen, 1985), natomiast z 1995 roku średnią, d=0,56 (Voyer et al., 1995). W jednym z doświadczeń, gdy badani mieli mało czasu na dokonanie rotacji obiektu w wyobraźni, różnica była bardzo duża na korzyść mężczyzn, rzędu d=1,03, natomiast gdy czas był nieograniczony, różnica była zaledwie średnia, d=0,51 (Voyer, 2011). Sugeruje to, że umiejętności przestrzenne są wyuczone, ponieważ szybciej radzimy sobie z zadaniami, które znamy. Rzeczywiście wykazano, że można poprawić swoje umiejętności przestrzenne (Uttal et al., 2013).

Skąd więc różnica między mężczyznami i kobietami? Po pierwsze - jazda samochodem. Mężczyźni jeżdżą zdecydowanie częściej od kobiet w większości współczesnych kultur, co częściowo odpowiada za fakt, że większość przestępstw drogowych to sprawka mężczyzn. Jazda samochodem w terenie tak bardzo wpływa na umiejętności przestrzenne, że np. u taksówkarzy, bez względu na płeć, zaobserwowano znaczny przyrost masy neuronów w hipokampie, strukturze mózgu odpowiadającej m. in. za umiejętności przestrzenne (Maguire et al., 2000). Po drugie - gry komputerowe. Chociaż w takich rozwiniętych krajach, jak USA, tyle samo dziewczyn gra w gry, co chłopaków, ci drudzy robią to średnio prawie dwukrotnie dłużej każdego dnia (Rideout, 2010). Chłopcy dopasowują się też do stereotypu męskości, przez co wybierają bardziej agresywne gry, wyższe poziomy trudności itp., dzięki czemu trenują intensywniej. Wykazano, iż regularny "trening", czyli po prostu granie w gry, zmniejsza różnicę w zdolnościach przestrzennych między płciami (Feng et al., 2007).

Stereotypowe przekonanie o tym, że kobiety są gorsze w umiejętnościach przestrzennych to kolejny gol dla gender. Jest to niekorzystny dla kobiet mit. Ponieważ myślenie przestrzenne pełni ważną rolę w większości zawodów związanych z inżynierią, mężczyźni nieświadomie od młodości poprawiają swoje umiejętności w tym kierunku. W pewnym badaniu, gdy dostarczono kobietom oprogramowanie poprawiające umiejętności przestrzenne, odsetek tych, którym udało się z inżynierią poprawił się z 47 na 77% (Gerson et al., 2001).

To ważna informacja nie tylko dla studentek, ale także dla studentów kierunków inżynierskich. Grajcie w gry. Możecie używać popularnych gier akcji, które w badaniach dawały dobre rezultaty. Używajcie ich na wysokich poziomach trudności, bez kodów, aby zwiększyć efektywność. Nauczcie się układać kostkę Rubika, najlepiej w ciemno. Spróbujcie prostą grę dual-N-back, która prawdopodobnie poprawia inteligencję ogólną.

Ostatnie komentarze

Popularne posty